Vyhledat

Kalendář akcí

P Ú S Č P S N
26 27 28 29 30 31 1
Splatnost "odpadového" poplatku za 2. polovinu roku 2022
2
Splatnost "odpadového" poplatku za 2. polovinu roku 2022
3
Splatnost "odpadového" poplatku za 2. polovinu roku 2022
4
Splatnost "odpadového" poplatku za 2. polovinu roku 2022
5
Splatnost "odpadového" poplatku za 2. polovinu roku 2022
6
Splatnost "odpadového" poplatku za 2. polovinu roku 2022
7
Splatnost "odpadového" poplatku za 2. polovinu roku 2022
8
Splatnost "odpadového" poplatku za 2. polovinu roku 2022
9
Splatnost "odpadového" poplatku za 2. polovinu roku 2022
10
Splatnost "odpadového" poplatku za 2. polovinu roku 2022
11
Splatnost "odpadového" poplatku za 2. polovinu roku 2022
Odečet elektroměrů v obci (11. a 12. ledna 2023)
12
Splatnost "odpadového" poplatku za 2. polovinu roku 2022
Odečet elektroměrů v obci (11. a 12. ledna 2023)
13
Splatnost "odpadového" poplatku za 2. polovinu roku 2022
14
Splatnost "odpadového" poplatku za 2. polovinu roku 2022
15
Splatnost "odpadového" poplatku za 2. polovinu roku 2022
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5
Drobečková navigace

Úvod > Občan > Oznámení a hlášení > Stávková pohotovost starostů

Stávková pohotovost starostů



Vážení občané,

nemusím hovořit o tom, že pandemie, která zasáhla celý svět, přináší řadu větších či menších problémů, se kterými se budeme jako společnost vypořádávat ještě nějakou dobu. Jedním z problémů je i celosvětový ekonomický propad. Bohužel ani naše obec se nevyhne zásahu do svého rozpočtu. První odhady hovořili o ztrátě cca 1,3 mil. Kč z rozpočtu pro rok 2020. Toto nemusí být konečné číslo a již nyní se hovoří o dalším finančním zatížení obcí, které by pro nás mohlo představovat až 1,7 mil.

I z tohoto důvodu dochází v současné době k různým aktivitám subjektů, které obce a města sdružují a která mají poukázat na neudržitelnou situaci. Tyto aktivity jsou směřovány k zákonodárcům, kteří rozhodují o tom, kde vydávané finance na pandemii vzít. I my jsme členem takového uskupení, v našem případě Sdružení místních samospráv ČR.

Toto sdružení je nám nápomocno ve spoustě běžných záležitostech a nesmírně si vážím podpory, kterou dostáváme a to v řadě oblastí, se kterými se obce musí potýkat. Jednoznačně mohu říci, že za dva roky, kdy jsme členem tohoto sdružení, jsme využili i služeb, které šetří nemalé finanční částky. Nejsem zastáncem vyvěšování černých praporů po úřadech na znamení toho, že obecní rozpočty zažívají těžké dny, jelikož mám symboliku černého praporu spojenou se zcela odlišnými důvody, které bych nechtěl tímto dehonestovat (toto je pouze můj názor a respektuji názor zcela opačný). I z tohoto důvodu jsem se rozhodl podpořit až výzvu, která byla obcím následně rozeslána a která je přiložena níže, i přesto, že ne vždy musí člověk se vším souhlasit.

Rád bych zde napsal i svůj pohled, který nemusí korespondovat se vším, co kolem sebe slyšíme. Od počátku této krize muselo být jasné, že i obce, respektive jejich rozpočty, budou na této situaci tratit. Myslím, že tvoří-li rozpočet obce z velké části sdílené daně, kam patří i  určité procento daně z přijmu fyzických osob, tedy osob, které v době pandemie nemohli vydělávat, nemůže ani obec očekávat, že stát vybere tolik, kolik bylo predikováno a z toho vypočteno pro rozpočty obcí, měst a krajů.

Doposud je můj pohled na celou záležitost střízlivý a nevidím nic neobvyklého na tom, že o část rozpočtu přijedeme. Bohužel tady ekonomická ztráta nekončí a dle různých sněmovních návrhů budou mít na obecní rozpočet vliv i další záchranné programy, které zákonodárci odsouhlasili, či odsouhlasí, včetně tzv. „Pětadvacítky pro OSVČ“. Dalším návrhem jsou zpětné kompenzace daňových ztrát, které přináší pro obce ztrátu nejméně 7 mld. Kč. Celkové kumulativní dopady těchto vládních opatření tak už přesahují 20 mld. Kč jen pro obce a města (dalších 7 mld. Kč pro kraje) a mohou dosáhnout i 25 mld. Kč. K danému je nutné připočíst předpokládaný propad ve sdílených daních cca 40 mld. Kč oproti vládní predikci na r. 2020.

Ano, pro nás to nejsou rozhodně malé prostředky, hovoříme zde o ztrátě 20-25% z obecního rozpočtu. Toto je již samozřejmě velký zásah do našeho hospodaření a zákonitě se v něčem musí projevit. Na druhou stranu je pochopitelné, že situace není lehká pro nikoho a nemůžeme si myslet, že neponeseme jistý díl solidarity. Je ovšem nutné zvážit, na kolik je rozumné zatěžovat obce, které jsou mnohdy motorem investic v regionu.

Závěrem bych chtěl být pozitivní a ujistit Vás, že investiční záměry, které jsme si pro nejbližší období v obci naplánovali a které jsou projektovány, nejsou ohroženy a dále plánujeme jejich realizaci. Hospodaření v posledních 3 letech, kdy jsme využívali především dotačních prostředků, nám umožnilo vytvořit rezervy z vlastních financí, které nám nyní pokryjí již naplánované. Pevně věřím, že se situace brzy vrátí do normálního stavu a že se nebudeme muset příliš zabývat negativními rozpočtovými zásahy ať již při rozhodování v obci nebo v našich životech a obce budou nadále podporovány dotačními tituly.

Stávková pohotovost starostů_prohlášení zde.pdf