Kalendář akcí

P Ú S Č P S N
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2

Vyhledat

Drobečková navigace

Úvod > Občan > Oznámení a hlášení > Nový koncept linky č. 18 - dopravní obslužnost obce

Nový koncept linky č. 18 - dopravní obslužnost obce



Vážení občané,

jedním z bodů včerejšího zasedání zastupitelstva byla debata o novém konceptu linky č. 18, jejího financování, četnosti spojů i o proběhlé anketě využívání spojů a připomínek k jízdnímu řádu, kterých bylo poměrně dost. Přítomní občané byli seznámeni s tím, kdo tvoří jízdní řád a do jaké míry jej lze ovlivnit. Dle ohlasů v diskuzi nevypadalo, že by byl nějaký zásadní problém s dopravou v obci, protože zřejmě nedorazili ti obyvatelé, kteří byli dle průzkumu nespokojeni.

Obec byla pozvána k představení nového konceptu a vyjádření se k němu.  Při tomto představení jsme reagovali tím, že vyjádření můžeme poskytnout až ve chvíli, kdy jízdní řád poskytneme občanům obce a zjistíme jejich reakci, případně jiné požadavky. Proti tomuto nebylo nic ze strany DpmP namítáno, ale jak se později ukázalo, bylo od počátku zřejmé, že tu není prostor pro diskuzi, ale že koncept je v podstatě předložen jako hotová záležitost a průzkum naprosto zbytečný.

Z našeho průzkumu vyšla např. potřeba posunout spoj vyjíždějící z centra Pardubic před 21. hodinou na čas po 21. hodině. Dle reakce DpmP toto nelze. Další spoj, nyní v 6:25, v novém konceptu 6:37 ze zastávky sever, posunout zpět na 6:25, aby se mohli lidé dostat do centra před 7:00, také nelze. Pokud převážná část aktivit ve městě začíná v celou nebo o půl, jak je zdůvodňováno ze strany tvůrců grafikonu (a je to rozumné), je na druhou stranu logické, že doprava musí cestující dovést o něco dříve.

V podstatě se nejedná o koncept, ale vytvoření nového jízdního řádu, kdy ze strany obce není reflektována jakákoli žádost o posun, neboť by byl narušen koncept s přestupy či jiné požadavky na trase této linky. Takže vše zůstane, jak je, a jestli bychom chtěli, museli bychom si zaplatit další spoj, který pojede v čase, který si objednáme, budou-li volné kapacity. Přes tuto skutečnost budeme oficiálně žádat, aby se našla cesta, jak spoj v 6:37 posunout zpět na 6:25, i když výsledek takového požadavku nám byl již předem naznačen.

Co se týče frekvence spojů, jsme na tom - v porovnání s okolními obcemi - s 19 páry spojů velmi dobře. Nejsme součástí Pardubic, jsme samostatná obec a pro porovnání:

  • Obec Rohoznice - 10 párů spojů do Lázní Bohdaneč a nutno přestoupit na MHD do Pardubic
  • Chýšť - 11 spojů za den do Pardubic
  • Sopřeč - 8 párů spojů
  • Dolany - 8 párů spojů do Lázní Bohdaneč a nutno přestoupit na MHD při cestě do Pardubic
  • Malé Výkleky 6 párů spojů

Podobně jsou na tom veškeré okolní obce Bohdanečska; Voleč, Bukovka, Přelovice, Neratov, Vlčí Habřina, Vyšehněvice atd.

Opravdu máme v obci luxusní dopravní obslužnost, a pokud je pro někoho nedostačující, musí mezery vyplnit dopravou vlastní, což je pro obyvatele obcí v okolí větších měst naprosto běžné.

V tuto chvíli je podstatné, že se může stát, že některé spoje budou zrušeny, jelikož je financuje Pardubický kraj, který hodlá provést revizi vytíženosti a přerozdělit finanční prostředky. Není možné uspokojit každého a není možné naplnit představu, že bude jezdit z vesnice spoj každou chvíli. K této revizi má posloužit i statistika vytíženosti jednotlivých linek - spoje, kterými cestují např. jen 3 lidé, jsou poměrně neobhajitelné. Co je prioritní a vždy tomu tak bude, je zabezpečit dětem cestu do škol, kroužků a zpět, stejně tak dospělých do zaměstnání a zároveň zpět. Připomínky typu: „když se zdržíme v baru, už nic nejede“, nejsou relevantní a pro návrat lze použít jiných způsobů přepravy. Uvidíme, co nám přinese zmiňovaná revize Pardubického kraje a rovněž skutečnost, kdo bude financovat prodloužení linky v obci a zda nedojde ke korekci nevyužívaných spojů. Pokud se bavíme o finanční náročnosti jednoho km, je to cca 43,-Kč bez DPH. Kilometráž se počítá od konce katastru předešlé obce, v našem případě Rybitví. Cesta tam a zpět cca 7km krát počet spojů denně a dny v roce a výsledkem jsou obrovské částky, které bez finanční spoluúčasti Kraje není možné zaplatit na úkor jiných potřeb v obci.